HLEDAT
MENU
ZAVŘÍT

Popálení a poleptání

Zhruba dva tisíce požárů dopravních prostředků, k nimž u nás ročně dojde, způsobují nejčastěji závady na elektroinstalaci nebo palivovém systému. Ke vzniku požáru ale může dojít i při dopravní nehodě.
V případě ohrožení, například při dopravní nehodě, uvolňuje naše autonomní nervová soustava energii, která je potřebná k zajištění obranných reakcí – útoku, útěku nebo zamrznutí. Když je člověk schopen tuto energii vybít, dochází k nastolení rovnováhy v nervové soustavě – naše zkušenosti a osvědčené strategie nám pomáhají zpracovat většinu stresových událostí a časem vymizí i nepříjemné projevy s nimi spojené.
Požár vozidla po nehodě je celkem vzácný úkaz, a protože nejsme v akčním filmu, výbuch při něm nehrozí, ale času přesto není nazbyt. Posádce vozu při něm hrozí popáleniny, udušení při spotřebování kyslíku v kabině vozidla, intoxikace zplodinami hoření či popálení dýchacích cest rozžhaveným vzduchem. A v případě vážnějších zranění nemusí být posádka schopná se z vozu dostat sama – okamžitá pomoc svědků nehody proto může rozhodovat o životě a smrti.
Život s hendikepem po tragické dopravní nehodě je cestou plnou výzev a důležitých změn. Srovnat se s takovými následky se zdá až nemožné.
Nezvládla zatáčku a stupátko od motorky jí způsobilo tříštivou zlomeninu lýtka. Pro Sáru bylo nejtěžší se vzdát toho, co jí nejvíce bavilo.

Rychlá jízda po náročném dni – pro někoho je to větší relax, než oblíbená káva s cigaretou. Navíc cigaretku si člověk může dopřát i v autě – kouření v něm zakázáno není. I když je za volantem podobně nebezpečné jako používání mobilního telefonu. Z mnoha důvodů.

Jedním z nich je i riziko požáru, který hořící cigareta ve voze představuje. K podobným situacím ale dochází jen zcela výjimečně. Zhruba dva tisíce požárů dopravních prostředků, k nimž u nás ročně dojde, způsobují nejčastěji závady na elektroinstalaci nebo palivovém systému. 

Ke vzniku požáru ale může dojít i při dopravní nehodě.

Pokud je ve vozidle zraněná osoba, je nutné uhasit požár nebo zraněného co nejdříve vyprostit. To ale není vždy možné – hasící přístroj u nás k povinné výbavě nepatří a vyproštění zraněného z havarovaného vozidla nemusí být pro svědky nehody možné.

I proto u nás ročně zemře v důsledku požárů dopravních prostředků více než 40 osob a až 200 dalších je při nich zraněno. 

Bez možnosti požár uhasit či zraněného vyprostit jsou možnosti svědka nehody jen velmi omezené. Zvláště na nepříliš rušné silnici, kde je šance, že zastaví vozidlo s hasícím přístrojem, velmi malá. Zraněný řidič ale mnoho času nemá.

Popáleniny mohou být způsobeny nejen teplem, ale i elektřinou, chemickými látkami, třením nebo ozářením. Pokud je postižena pouze povrchová vrstvu kůže, jedná se o popáleniny prvního stupně. Když poškození pronikne do některé ze spodních vrstev, jedná se o popáleninu druhého stupně. Při popáleninách třetího stupně poranění postihuje všechny vrstvy kůže a dochází k jejímu zničení v celé tloušťce. 

Během požáru automobilu se jako při jakémkoli jiném požáru uvolňuje velké množství tepla, oxidu uhelnatého, ale také toxických látek. Dochází i k výraznému snížení obsahu kyslíku ve vzduchu, zejména v uzavřeném prostoru.  Pevné částice, které kouř obsahuje, působí dráždivě a vedou ke kašli. Nebezpečnější jsou však horké páry a plyny jako např. oxid uhelnatý, který na dlouhou dobu blokuje transport kyslíku v krvi. 

Horké páry vedou nejen k popálení kůže, ale také jazyku či sliznice hrtanu a průdušnice. Riziko zadušení navíc zvyšuje inhalace toxických látek a otok popálených horních cest dýchacích.

Zajištěním životních funkcí a podáním léků k tišení bolesti vše teprve začíná. Spontánně se totiž hojí jen povrchové popáleniny. Další léčba závisí na hloubce, rozsahu a lokalizaci popáleniny, na věku pacienta a jeho přidružených onemocněních a zraněních. Obecně je ale léčba popálenin velmi náročná a dlouhodobá.

Přestože hasící přístroj u nás nepatří k povinné výbavě vozu, může vám pomoci zachránit život – nejen váš.


TISKOVÁ ZPRÁVA


Poranění nervového svazku

dopravní nehodamotorkářipříběhzranění

Podchlazení

dopravní nehodapříběhrychlostvenkovní podmínkyzranění