HLEDAT
MENU
ZAVŘÍT

Poranění pánve a nohou

Někdy se jim říká „dárci orgánů“. I když v případě vážné nehody jsou jejich orgány prakticky nepoužitelné. Většinou jsou to muži, kteří milují rychlou jízdu na silných strojích. Motorkáři.
Intenzita dopravy se zvyšuje po celém světě a s tím roste i počet dopravních nehod. 95 procent z nich mají přitom na svědomí sami lidé, nikoli technika. Ta jim naopak často pomáhá – prvky aktivní bezpečnosti se snaží nehodám předcházet, systémy pasivní bezpečnosti pak zmírňovat následky tam, kde se nehodě zabránit nepodaří. Jejich plošné zavedení by v Evropě ročně zachránilo tisíce životů.
Moderní vozidla toho umí stále víc - sama zaparkují, ohlásí závadu a kontrolují, jestli není řidič unavený. I ty nejbezpečnější vozy ale mají vždy jeden slabý článek, kterým je samotný řidič.
"Proč já?" To je otázka, kterou si pan Matoušek pokládá dodnes. Jedna dopravní nehoda mu změnila celý život.
Pánevní kruh představuje jednu z mechanicky nejodolnějších částí lidského těla, vychází z něho páteř a napojují se na něj oba kyčelní klouby.

Někdy se jim říká „dárci orgánů“. I když v případě vážné nehody jsou jejich orgány prakticky nepoužitelné.  Většinou jsou to muži, kteří milují rychlou jízdu na silných strojích. Motorkáři.

Nechávají se pohltit rychlostí, ve které se jejich zrak soustředí jen na cestu před nimi. Jako by jeli v tunelu – okolí si téměř nevšímají. O okolí si zase někdy nevšimne jich – motorkáře jedoucího vysokou rychlostí je snadné přehlédnout. V 60-ti procentech nehod motocyklů s automobily si jich řidič do poslední chvíle před nehodou vůbec nevšiml.

Riskují, i když jsou nejzranitelnější skupinou osob na silnici – nechrání je deformační zóny vozu, airbagy ani bezpečnostní pásy. Každá nehoda ve vysoké rychlost je tak pro ně extrémně nebezpečná. 

A je smutnou pravdou, že za většinu těch nehod mohou jejich vlastní chyby. Viníky přitom nejsou nejčastěji nevyzrálí mladí jezdci, ale třicátníci a čtyřicátníci s řadou zkušeností.

Při nehodách motorkářů ve vysokých rychlostech ale působí na tělo obrovské síly, které nevyhnutelně poškodí i řadu vnitřních orgánů. Darovat už proto často nebývá co. Mezi nejčastější zranění patří vážné úrazy hlavy, poškození páteře, komplikované zlomeniny končetin, pánve a kostí v obličeji, vnitřní krvácení či rozsáhlé poškození kůže při silničním lišeji.

Zlomeniny pánve jsou závažné. Krvácení z žilních pletení či vzácněji z pánevních tepen jsou život ohrožující. Možná krevní ztráta do prostoru pánve je až 5 litrů, takže hrozí vykrvácení.

Pánev tvoří ochranu mnoha orgánům a velkým cévám, takže její zlomeniny s sebou často přinášejí také poranění nervů, cév, močového měchýře pohlavních orgánů, tlustého střeva nebo konečníku. 

Další komplikace může přinést zlomenina stehenní kosti, nebezpečná především kvůli krvácení.

Při otevřené zlomenině stehenní kosti doprovozené poraněním cévního svazku hrozí rychlé vykrvácení. Stejně jako u fraktury pánve je i tady jedinou cestou k přežití co nejrychlejší pomoc.

Rychlé a efektivní vyšetření v prvním kontaktu s pacientem je klíčové pro určení priorit k ovlivnění kaskády život ohrožujících stavů. Je třeba zastavit masivní krvácení, ochránit krční páteř, zajistit průchodnost dýchacích cest a obnovit či udržet dýchání, zajistit cévní oběh a postarat se o ochranu neurologických funkcí. A stejně důležitý je následný rychlý a šetrný transport do traumacentra.

Vedle akutní dočasné fixace pánve zevním fixátorem je na sále nutné důkladné vyčištění rány u otevřené zlomeniny stehenní kosti. 

Následuje osteosyntéza fraktury stehenní kosti. Ošetření zraněných varlat, zavedení vývodu z močového měchýře a ošetření konečníku.

Riziko komplikací u zlomenin roste s jejich závažností. U otevřených fraktur je zvláště nebezpečné hrozící zavlečení infekce do místa zlomeniny a následný vznik zánětu kosti, jehož léčba bývá dlouhá a pomalá. Zahrnuje odstranění veškeré postižené tkáně a opětovnou stabilizaci zlomeniny.

Každá komplikace léčení výrazně protahuje. Přitom i v nekomplikovaných případech vyžaduje léčba zlomeniny pánve a stehenní kosti zhruba jeden rok.


TISKOVÁ ZPRÁVA 

Vážná polytraumata

dopravní nehodapříběhrychlostzranění

Poranění cév a nervů

dopravní nehodamotorkářipříběhzranění